Möte i Dublin den 23-24 september 2025 med Cenelec/BTTF 116-2: Alcohol Interlocks.
Cenelec/BTTF 116-2 höll sitt 41:a möte den 23-24 september, ett fysiskt möte förlagt till Dublin. The Medical Bureau of Road Safety (MBRS), hade ställt en möteslokal till vårt förfogande.
Den svenska delegationen bestod av Patrik Balderud, Olof Hanssen samt Lars Olov Sjöström. Totalt deltog 20 personer i mötet.
Mötet inleddes av Stefan Morley. Efter upprop och registrering fortsatte mötet med en genomgång av anteckningarna från föregående möte den 2 april och de åtgärder som vidtagits efter mötet. Därefter diskuterades status angående inkorporering av EN 50436-1:2023 i europeisk lagstiftning. Denna alkolåsstandard innebär en sammanläggning av de tidigare standarderna EN 50436-1:2014 ”Alkolås – fordringar och provning – Del 1: Alkolås för körkort med villkor” samt EN 50436-2:2014 ”Alkolås – fordringar och provning – Del 2: Instrument som mäter alkohol i utandningsprov med munstycke och används förebyggande i kvalitetssäkringssyfte” till en samlad standard.
En ganska stor del av mötestiden ägnades sedan åt standarden EN 50436-3:2016, part 3: ”Vägledning för myndigheter, beslutsfattare, upphandlare och användare”. Som representanter för SEK fick vi ta emot beröm för det gedigna arbete som Sverige gjort vid framtagning av 2016 års version. Dokumentet är nu under omarbetning och en första omgång av kommentarer från olika länder gicks igenom och diskuterades.
Därefter behandlades frågan om ett ”Golden device”. Tanken har varit att det behövs en enhetlig lösning för problemfri installation i alla fordon av alla alkolås som kan kommunicera digitalt enligt EN 50436-4:2022. Detta tilltänkta Golden device är ett system, som gör det möjligt för ett fordon respektive ett alkolås att testa huruvida enheten kan kommunicera med respektive motpart enligt kraven i EN50436-4:2022. Denna fråga är emellertid ganska komplex att arbeta med, då det visar sig att bilindustrin hittills visat ett ganska svalt intresse för gemensamma lösningar gällande gränssnittet mellan alkolås och fordon.
Vidare presenterades och diskuterades vid mötet en översikt av aktuell Bluetoothteknologi som tillhandahållits av fordonstillverkarna, samt de krav på cybersäkerhet i fordon som diskuterats internationellt och som kan definieras genom standardisering.
Kommittén diskuterade också standarden EN 50436-4:2022, ”Alkolås - Fordringar och provning – Del 4: Anslutning och digitalt gränssnitt mellan alkolås och fordon”. Frågan om denna standard behöver uppdateras väcktes, men vi var överens om att tills vidare avvakta med en uppdatering.
Slutligen diskuterades den europeiska alkolåskommitténs organisatoriska form. Idag är alkolåsarbetet i BTTF 116-2 organiserat som en ”task force”, som normalt innebär ett tidsbegränsat och målfokuserat arbete som avslutas när uppgiften är slutförd. När nu arbetet har pågått under ganska många år och med en breddad inriktning var mötesdeltagarna överens om att det är lämpligt att ombildas till teknisk kommitté.
Lars Olov Sjöström
Ordförande, SEK BTTF-116-2
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation som drivs utan vinstintresse och som är utsedd av regeringen att ansvara för all standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige. Alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet som till största del bedrivs genom internationella och europeiska samarbeten. SEK är svensk nationalkommitté i IEC, International Electrotechnical Commission. IEC och det internationella standardiseringsarbetet är stommen i SEKs verksamhet och standarder från IEC ligger till grund för de flesta europeiska och svenska standarder inom det elektrotekniska området.