2023-10-19 11:15Pressmeddelande

SEK Handbok 436 Elbasen – nu i utgåva 4

elbasen

SEK Handbok 436 Elbasen lanserades idag den 19 oktober i utgåva 4.

Elbasen är en kompakt och användbar handbok för dig som utför elinstallationer. Den rymmer det mesta om gällande regler för enklare elinstallationer, samtidigt som den ryms i din ficka.

Att ha Elbasen vilade i fickan – redo att tas fram vid minsta osäkerhet – ger dig tryggheten att du har tillgång till branschpraxis genom gällande svensk standard.

Elbasen finns att beställa här. På sidan hittar du även en preview av de inledande avsnitten av Elbasen. Finns även som rabatterat flerpack (5 eller 10 st) här.

Elbasen består av bearbetade utdrag ur Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som kompletterats med utdrag från andra elinstallationsstandarder och från vissa SEK Handböcker. Därav kan du hitta den grundläggande vägledning du behöver, samtidigt som du blir hänvisad till andra publikationer för mer komplexa elinstallationer.

I samband med släppet av Elinstallationsreglerna i våras, innehåller följaktligen Elbasen en mängd ändringar som speglar de ändringar gjorts i Elinstallationsreglerna. Ändringarna för Elbasen gäller bland annat skyddsutjämning, förtydligande terminologi och definitioner samt nya fordringar för elinstallationer i badrum.

Precis som Elinstallationsreglerna är handboken framtagen inom SEK TK 64 Elinstallationer för lågspänning samt skydd mot elchock, där svenska aktörer bidrar med expertkunskap från branschen. Mycket av arbetet vilar tryggt på den kunskap som finns i de internationella standarder som mycket av innehållet bygger på.

Elbasen finns tillgänglig som pdf, fysisk bok eller som en del av ditt SEK e-Standardabonnemang. Mer information hittar du alltid på SEK Svensk Elstandards hemsida elstandard.se eller genom att kontakta oss på 08-444 14 00 eller sek@elstandard.se.