Nu finns det en europeisk standard för automatiska anordningar för laddning av eldrivna tunga fordon, även fastställd som svensk standard SS-EN 50696 av SEK Svensk Elstandard.
Standarden gäller till exempel för laddning av bussar vid uppehåll på hållplatser. Föraren behöver bara ställa bussen någorlunda rätt och trycka på laddningsknappen, så sköter systemet resten. Sådana system finns redan idag i drift, bland annat hos Västtrafik, men med standardiserade gränssnitt blir det enklare att ha bussar av olika fabrikat på samma linje.
Tony Cacic på Volvo Group Trucks Technology i Göteborg har deltagit i arbetet i den europeiska standardiseringsorganisationen CENELEC: - Jag vill särskilt lyfta fram att vi lägger fast gränssnitt för olika anordningar för automatisk anslutning. Detta är särskilt viktigt för framtida utveckling och för att förenkla integration med olika möjligheter till högeffektladdning, säger han.
Standarden beskriver alltså olika typer av lösningar och standardiserar gränssnitt för varje lösning – laddning uppifrån med den automatiska anordningen på fordonet eller på stolpen och laddning underifrån med den rörliga delen monterad på fordonets undersida.
- Vi är stolta, säger Tony Cacic på Volvo, att ett av våra initiativ, där den automatiska anordningen är monterad på infrastrukturen, har tagits med i standarden.
SS-EN 50696, som omfattar laddning med likström upp till 1500 V, innehåller fordringar på säkerhet och funktion och beskriver hur anordningarna provas. Se preview på de inledande avsnitten här. Den har tagits fram i den tekniska kommitté (TC 23H, svensk spegelkommitté SEK TK 23 inom SEK Svensk Elstandard) som arbetar med anslutningsdon, i samarbete med kommittén för elbilsladdning (TC 69, SEK TK 69).
Standarden ansluter till ett projekt i den internationella standardiseringsorganisationen IEC, som handlar om själva laddstationen för automatisk laddning med likström, kommande IEC 61851-23-1. Även den beräknas bli antagen som europeisk standard. EN 50696 har även lämnats över till IEC som underlag för arbetet med en motsvarande internationell standard.
Genom SEK Svensk Elstandard, som är den svenska medlemmen i både IEC och CENELEC, deltar svenska företag, högskolor och myndigheter i arbetet med standarder på många aktuella områden. Laddning av elfordon är alltså ett. Bland andra områden kan nämnas elektriska energilager, och lokala likströmsnät. Läs gärna också här om de unika fördelarna med europeiska standarder.
Författare: Thomas Borglin
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation som drivs utan vinstintresse och som är utsedd av regeringen att ansvara för all standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige. Alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet som till största del bedrivs genom internationella och europeiska samarbeten. SEK är svensk nationalkommitté i IEC, International Electrotechnical Commission. IEC och det internationella standardiseringsarbetet är stommen i SEKs verksamhet och standarder från IEC ligger till grund för de flesta europeiska och svenska standarder inom det elektrotekniska området.